lördag 21 februari 2009

Marx i San Fransisco

Jag befinner mig just nu i San Fransisco. (Jag ska nämligen undervisa och forska i Los Angeles i vår och jag valde att inleda min vistelse där med att göra en utflykt.) Igår tog jag mig en titt på muralmålningarna i Coit Tower. De utfördes av statsavlönade, radikala konstnärer på 30-talet och visar i huvudsak arbetande människor. Men några av konstnärerna har också avbildat sig själva. Till höger kan man exempelvis se hur målaren John Langley Leonard sträcker sig efter Marx Kapitalet i Bernard Zakheims målning "Library". I bakgrunden syns bland annat en tidning som beskriver hur Diego Riveras muralmålning i Rockefeller Center förstörts eftersom uppdragsgivarna var missnöjda med att han avbildat Lenin. Om MUF skulle besöka Coit Tower är väl risken överhängande att Zakheims målning skulle gå samma öde till mötes.

2 kommentarer:

  1. När du ändå är i San Fransisco hoppas vi att du besöker Niebyl-Proctor Marxist Library (6501 Telegraph Ave, Oakland, CA 94609-1113
    Ph: (510) 595-7417).

    Biblioteket är uppkallat efter Karl Niebyl, en ekonomiprofessor som flydde från Nazityskland och undervisade vid flera nordamerikanska universitet, och Roscoe Proctor, lärare, fackföreningsorganisatör och afroamerikansk aktivist.

    Biblioteket har en hemsida: http://www.marxistlibr.org/

    SvaraRadera
  2. Har tyvärr redan återvänt till LA.Men nästa gång...

    SvaraRadera