torsdag 12 februari 2009

Om kursen i City

Marxkursen är tydligen "hot stuff". Idag skriver nämligen tidningen City om den. Jag har inte lyckats hitta artikeln på webben, så här följer ett kort referat.
Artikeln har rubriken "Krisens coola kille" och inledingsvis spekuleras det i att det ökade intresset för Marx hänger samman med den ekonomiska krisen. Jag tror nog att det kan vara så. En av Marx viktigaste teser är ju att kapitalismen är ett krisbenäget system.
Därefter blir texten litet löjlig. Det påpekas att alla lärare på kursen är män, och journalisten undrar om det tyder på att Marx är gubbig. Han frågar också om man har någon annan nytta av kursen än att den hjälper en att "imponera under vinkvällar på Möllan".
Avslutningsvis får jag svara på frågan om vad Marx skulle kunna tänkas ha att säga till statsministern. Min gissning blev "Vad var det jag sa?". Den föreställning om kapitalismen som ett åt alla lycka bringande system som politikerna fört fram under de senaste decennierna tycks ju ha fått sig åtminstone en liten knäck i krisens spår.
I en notis i anslutning till artikeln kommer så det allra intressantaste. Journalisten har ringt till Ekonomihögskolan i Lund och Handelshögskolan i Stockholm. Där verkar intresset för Marx vara obefintligt bland såväl studenter som lärare. Man undrar vad det kan bero på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar